Valimised

Posted: 11. märts 2007 in Uncategorized

Esimese asjana tahtsin kirjutada valimistest. Mina isiklikult jäin küll 2007.a. Riigikogu valimistega rahule. Refromierakond võitis, Keskerakond oli teine, IRL kolmas. Olin küll enne valimisi täiesti kindel, et Keskerakond võidab, kuid õnneks läks teisiti. Alguses tundus küll, et üsna paljud inimesed jäid tulemustega rahule, kuid nüüd hakkab järjest rohkem nurinat tulema. Küll on kuulda: nojah, tuleb välja, et õnn on ikkagi rahas; Ansip ei oska seda teha; inimarenguindeksi järgi olema nii taga, aga majandusele ikka pööratakse tähelepanu. Inimesed, mis teil viga on? No tõesti, tekib tunne nagu mitte kunagi rahul ei olda. Peale selle unustatakse ära, et erakonnad moodustavad omavahel koalitsiooni, mis tähendab seda,et ega ainult Ansip ja Reform ei otsusta. Otsustavad ka need erakonnad, kes koalitsiooni saavad. Jah, muidugi see oli Ansipist rumal öelda, et sotsiaalsed probleemid polegi nii suured ja majandust peab järgi ikka aitama. Aga kui hakata vaatama, siis tegelikult jõuavad iga erakonna pead oma põhiideede juurde lõpuks tagasi – Reform alati majanduseni; IRL eestluse rõhutamiseni; Kesk alati pensionini; Rohelised tuumaenergiani; Rahavaliit põllumajanduseni ja Sots.dem sotsiaalsete probleemideni. Seetõttu minu arvates pole hullu kui Ansip nii arvab, peale tema on ju veel teisi. Ega Ansip mõni ainuvalitseja pole, kelle järgi kõik tegutsevad ja mõtlevad.
See oli muidugi väga postiivne, et 61% inimestest käis valimas. Jah, politoloogid on rõhutanud, et ega see protsent nii suur polegi, ainult 3% rohkem kui eelmistel valmistel. Kuid minu arvates on see siiski suur asi, sest see näitab,et inimesed siiski hoolivad oma riigist ja sellest, kes võimule saavad. Enne valimisi kuulusin ühe inimese käest sellist asja: kui madalaks peab minema valimisprotsent,et suured juhid ometi aru saaksid kui halvasti asjad meie riigis on? Ei teagi, valima minemine on nii mõttetu. NAGU MIDA? Mitte-valimisega ei saavuta mitte midagi, vahest ehk selle, et võimule saavad ikkagi inimesed, kes sulle ei meeldi. Kui kõik nii mõtleksid, siis saaks kehtestada ju ainuvalitsuse, sest tõesti inimesed ei hooli oma riigist, neid ei huvita, kes on võimul, nad tahavad lihtsalt viriseda. President Ilves ütles oma kõnes õigesti:”See, kes valmistel oma kodanikukohust ei täida, kaotab õiguse järgmised 4 aastat riiki kritiseerida”. Ja nii ongi, sest kui sa ei vali, siis ära virise. Just seetõttu oligi hea, et valimisprotsent ikka tõusis, mitte ei langenud.
Kui nüüd küsida Toomla küsitluse järgi – keda Te valisite?-, siis mina peaksin vastama Reformierakonda. Seekord ma võtsin endale aega ja lugesin läbi erinevate erakondade valimisplatvomid – noh seda eelkõige seetõttu,et Rahv.org. küsiti just teatud asjade kohta erinevate erakondade valimisplatvormidest ja ma ei teadnud midagi, sest tunnistan ausalt, olles küll riigiteadlane, ei olnud ma neid tõesti lugenud. Aga see oli väga kasulik, sest need väikses kirjas kirjutatud lubadused on palju olulisemad kui nt. see,et viime Eesti 15.a. 5 rikkama riigi hulka. Selle lubaduse põhjal poleks ma küll kunagi Reformi valinud, aga muud lubadused olid selle eest jällegi head. Tegelikult kaalusin ka IRL-i valimist, kuid polnud sellist kandidaati, kelle poolt hääletada. Reformis oli kandidaat olemas ja seetõttu hääletasin Reformi poolt. Ja mind ajab hullult närvi kui öeldakse, et Refromi poolt hääletavad ju ainult need rikkad. Ei ole nii, ma ei pea ennast rikkaks inimeseks, pigem ikka keskmiseks Eesti inimeseks.Ma ei hääletanud selleks, et raha juurde saada. Arvan, et üks peamisi põhjus, miks ma hääletasin Reformi ja oleksin peaaegu hääletanud IRL-i poolt, on see et ma ei poolda astmelist tulumaksu. No ma ei saa aru. Jah, seda on igal pool mujal Euroopas ja Põhjamaades; see annab võimalusi rikkust ümber jagada, aga ma ei taha seda. Kui ma õpin ülikoolis, lähen hiljem tööle, töötan mitmeid aastaid ja hakkan tõesti saama kuus 30 000.-, siis ma ei taha anda sellest enamust riigile, et hakataks töötutele ja asotsiaalidele rohkem raha maksma. Kui maksta töötutele kuus töötuabiraha, mille summaks on 5000 krooni, siis ei viitsi ju keegi enam töötada. Atsotsiaalile ei anna ma ka tänava peal raha. Miks? Sest mis ta teeb sellega? Kas ta ostab endale süüa, riideid, üritab tööd leida? Ei, tema ostab selle raha eest endale suitsu ja pudeli viina ning elab edasi oma prükkarielu. Ma tean seda, sest olen andnud raha ja näinud, mis sellega tehakse. Ja rääkides toetustest, kui on valida, kas ma pean riigi kaudu asju ajama, dokumente saatma ja mitu korda kohal käima, et seda toetust saada või on valida, kas ma saan selle raha oma palgana, mille ise teenin, kätte, siis valin pigem viimase variandi. Minnes tagasi mõtte juurde, keda ma valisin ja miks, siis võib öelda, et korra kaalusin ka rohelisi, kuid neil on suur puudus. Mulle väga meeldib, et pööratakse tähelepanu keskkonnale ja selle hoidmisele, see on väga tähtis ja vajalik. Aga igasugune muu poliitika on neil puudulik. Seetõttu ma neid ka ei valinud. Sots.dem. pooldasid ka astmelist tulumakse ning Keskerakonnast ja Villu-erakonnast ma üldse kirjutama ei hakka, selle kohta ütleks lihtsalt: ei kommentaari.

Nii et jällegi pikk jutt lühidalt: olge ka ükskord rahul tulemustega ja ära olge kogu aeg ving-ving-ving ning üritage näha mitte ainult enda vaatenurgast, vaid vaadake asju ka laiemalt 🙂
_____________________
Ja väike kokkuvõtlik 2007.a. valimislubadustega seotud Ekspressi andekdoot Päikese näitel:
Reformierakond: Meie viime Eesti päiksese 15.a. 5 maailma päikese hulka
Keskerakond: Lubasime päikesetõusu. Tehtud!
IRL: Õnn ei ole päikses
Sots.dem: Päike jätta!/ Vaheta päikest, mitte kodumaad!
Rahvaliit: Meie teeme nii, et päike paistab võrdselt kõigi peale

Kommentaarid
  1. Toivo ütles:

    … pööratakse tähelepanu keskkonnale …

Lisa kommentaar

