Ma mõtlen, et sa mõtled, et ta mõtleb mu peale…..

Posted: 13. märts 2008 in Uncategorized
Eelmisel aastal jäi mul kohustuslikest ainetest võtmata “Sissejuhatus poliitikafilosoofiasse” ja “Sotsiaalse analüüsi alused”. Ei tea isegi miks ma need võtmata jätsin. Ilmselt eeldasin, et nad on liiga rasked ja igavad. Tegelikult on isegi hea, et ma pol.filosoofiat eelmisel aastal ei võtnud, sest päris paljud kukkusid läbi. Aga minule endale on üllatus see, et mulle filosoofia isegi meeldib. Gümnaasiumis, kui meil olid mõned filosoofia tunnid, siis oli see aine mulle äärmiselt vastumeelne. Õpetaja kritseldas mingisugused märksõnad tahvlile ja katsu sa siis sellest aru saada. Mingiks koduseks ülesandeks oli võtta suvaline koogiretsept ja seletada see filosoofiliselt lahti. Äärmiselt nõme! Kuigi ega ma ei tohiks eriti kommenteerida, sest lõpuks sain ma 5 selle eest, et väitsin talle, et usun saatusesse ja selle ettemääratusse.
Aga see on hoopis teine asi. Jah, tekste on lugeda igal nädalal ja mõttekaart ka veel koostada, aga tegelikult kui süveneda, siis need tekstid on huvitavad ja avardavad maailmapilti. Eriti imelik oli lugeda Augustinuse teksti, mis tundus täieliku kristliku ajupesuna. Aga samas hakkas mind religiooni teema jällegi rohkem huvitama. Ma ei ole kristlane, aga ma ei ole ka täielik ateist. Millesegi ma ikka usun, aga see ei ole tingimata kõikvõimas Jumal või Jeesus. Ma ei ole kristlane, aga ometi olen kunagi piiblit lugenud/sirvinud. See oli siis kui ma veel algklassis käisin ja  kui pidevalt käisid ukse taga noored USA-st tulnud jumalasõna levitajad, kes siis lahkelt lastepiibleid tasuta jagasid. Sain minagi endale sellise ja mina lugesin neid lugusid sealt kui lihtsalt seiklusjutte, mitte aga kui usuga seonduvat. Ja ma olen üldse enda jaoks piiblit defineerinud kui pärimusjutte minevikust: vastavalt siis Vana-Testament kui juutide lood ja Uus-Testament kui Jeesuse (kui inimese) elulugu ja tema teod. 
Ühel pärastlõunal kuulasin Nightwishi lugu “Gethsemane” ja mulle meenus, et sõna Gethsemane on seotud piibliga. Nightwishi lugu iseenesest pole üldse seotud piibliga, aga see konkreetne sõna küll. Wikipedia annab sellise seletuse: Gethsemane(from the Hebrew “Gat Shemanin”, which means “oil press”) was the garden where, according to the New Testament and Christian traditions, Jesus and his disciples retreated to pray after the Last Supper, the night before he was crucified.  Ja siis ma klikksin sealt edasi ja edasi kuni jõudsin ühe dokumentaalfilmi viiteni – The Last Tomb of Jesus. Mõtlesin alguses, et vaatan natuke algust, aga kuna see oli nii huvitav, siis vaatasin lõpuks terve filmi ära. “The Lost Tomb of Jesus” näitab, kuidas 1980.a. lõpus leiti Jeruusalemmast hauakamber, millele ei pööratud aga erilist tähelepanu ja aastate jooksul ehitati sinna peale hoopiski korterelamu. Nüüdse aja arheoloogid täheldasid aga 1980.a. pilte vaadates, et tegemist võib olla millegi enamaga ja korraldasid uued uurimised. Hauakambrist välja toodud hauakivide peale oli heebrea keeles kirjutatud nimed, mis tegelikuses võisid kuuluda vaid ühele prekonnale tolle aegses Jeruusalemmas – Jeesuse perekonnale. Mida lähemale arheoloogid tõele jõudsid, seda vähem oli valmis Iisraeli valitsus neid aitama ning lõpuks keelati neil üldse edasime kaevandamine ära. Sellest dokumentaalist võib järeldada, et Jeesus oli ikka inimene ning temal ja Maarja Magdaleenal oli laps.
Teine hea tekst oli Russeli “Miks ma ei ole kristlane?”. Kõige parem väide, miks tema (ja tegelikult ka mina ise) ei usu jumalat on see, et kui Jumal lõi kogu maailma, siis kes lõi Jumala? Kuidas tema “tekkis”?Samuti ka see, et inimesi on pidevalt hirmutatud piibli kaudu igavese põrgutulega, mis tegelikult pani/paneb inimesed rangetesse piiridesse ja stressi alla, sest kogu aeg peab mõtlema, kas see, mis ma teen on ikka õige ja kas ma ikka saan taevasse või lähen nüüd selle pärast põrgusse. Aga kas üldse on midagi pärast surma? Keegi ei ole ju surnust üles tõusnud ja öelnud: kuulge, jah, asjad ongi tegelikult nii. Inimesed on lihtsalt enda jaoks välja mõeldud taeva/põrgu, sest mitte-teadmine on veelgi hullem ja hirmutavam. Russeli väide, et kristlus (vähemasti keskajal) ei ole inimlik, on ka minu meelest väga õige. Hea näide selle kohta: naine abiellub süüfilist/AIDS-i põdeva mehega ja peab talle sünnitama haigeid ja vigaseid lapsi, sest “mis Jumal on kokku pannud, seda ärgu inimene lahutagu”.
Praegusel ajal on inimestel hirm islami terroristide ees, kuid tegelikult on ka kristlased terroristid olnud. Nemad olid terroristid keskajal, kui mõõga ja verega oma usku meile peale surusid. Meile, kellel ka oli oma usk, kuid kes ikka pidime laskma end ristida, sest muidu tapeti sind maha. Loomulikult ei õigusta ma 9/11 või mõnda muud terrorismirünnakut, kuid leian, et peaks vähemasti üritama neist aru saada. Sest kui võtta suhtarvudes, siis kristlased on oma usu levitamisega tapnud mitmeid kordi rohkem inimesi kui islamiusulised. 
Ja ma näen, et olen sattunud hoogu ja liiga pikalt ning laialivalguvalt kirjutama jäänud. Igatahes, filosoofia on huvitav ja noh sotsiaalse analüüsi kohta ütleks: no comments! 🙂
Lisa kommentaar

