Musta sõnnikut näkku*

Posted: 25. jaan. 2009 in Uncategorized

Pealkiri siis muudetud versioonis ja tegemist Mihkel Raua raamatuga “Musta pori näkku”. Õnneks ma ise seda raamatut lugenud pole, aga see eest olen kuulnud väga detailset kirjeldust ja ma enam-vähem tean kõike, mida ta selles raamatus kirjutas. Just selle kirjelduse pärast otsustasin ma seda raamatut mitte lugeda. Ja selle tulemusena leidsin ma, et Mihkel Raud ei ole ikka päris normaalne inimene ning tema kirjutis, mida nii paljud siiski hindavad, on minu jaoks täiesti mõttetu. Ma tean,et olen üks vähestest kellele see ei meeldinud, aga iseennast muuta ei saa. 

Tegelikult pole Mihkel Raud mulle kunagi nii väga meeldinud – millegipärast on ta jätnud endast alati väga üleoleva ja kõiketeadva mulje. Muusikaliselt ma ka nii väga ei tea, sest enne Singer Vingeri perioodi mind ei eksisteerinudki ja Singer Vingeri vaimuisaks on ikkagi Hardi Volmer, mitte Mihkel Raud. Mr. Lawrence pole mulle mitte kunagi meeldinud. Alguses mõtlesin, et ma ei loe seda raamatut. Aga siis hakkasid kõik ikka väga kiitma ja reklaam sellele oli meeletu. Ja läksin minagi selle ohvriks. Paljud on välja toonud, et Raua raamat on nii hea, sest annab hästi edasi reaalset tolleaegset ühiskonna vaimsust ja muusikute elu-olu. Jah, see on väga aus ja isegi ülestunnistuslik raamat. Ainuke asi on see, et ma tõesti ei taha teada, millisel hetkel laval läks Tõnis Mäel kõvaks või mitu korda päevas Mihkel Raud pihku peksis. Minu jaoks on teatud piir, mida ma teiste kohta teada tahan ja mida mitte. Sel samal põhjusel ei vaata ma kunagi “Võsareporterit” või ka tavalist “Reporterit” või “Tõehetke”. Raua raamat on nende telesaadetega täiesti võrdne. Kõik on aus ja nii nagu asjad käivad, aga ma ei taha sellest midagi teada. Arvatavasti ei suuda ma enam laval vaadata Tõnis Mägi selliste silmadega nagu varem, sest paratamatult tuleb meelde raamatus kirjutatu. Jah, see on täiesti loomulik, et temaga selline asi laval võis juhtuda. See on loomulik, aga seda ei pea teised inimesed teadma. Sama hea oleks, kui ma küsiksin teiste inimeste käest, millised olid just täna hommikul sinu väljaheited. Ja see on haige. 

Kindlasti on probleem minus. Sellised realismi stiilis ilukirjanduslikud raamatud pole mulle kunagi meeldinud. Siiani on meeles Raskolnikovi vanamutikese tapmine Dostojevski raamatust. Ja see ka ei meeldinud mulle. Minu jaoks on ilukirjandusliku raamatu eesmärk inimese harimine mingis mõttes, aga kuidas nimetada Raua hullaris olekut või pidevat pihku peksimist harimiseks. Milles see mind harima peaks? Mis oleks selle kaugem eesmärk? Näidata, kuidas rockmuusikud elasid? See on pidevalt teada olnud fakt, et muusikutel on alati probleeme alkoholiga ja naisi on neil ka jalaga segada. Kusjuures olen lugenud ka teisi selles stiilis raamatuid ja need olid paremad. Kohati mulle tundub, et Raua raamat on ainult üks tegevuste kirjaldus – a la saime kokku, jõime, esinesime. Mingeid sisemisi Mihkel Raua enda emotsioone seal pole. 

Teiselt poolt tekkis mul küsimus, et kas Raud ei mõelnud üldse nendele inimestele, kellest ta kirjutab. Autobiograafia räägib autorist endast, aga seal raamatus on isegi välja toodud nende politseinike nimed, keda Raud konjakiga ära ostis. Mul langes nii mõnestki inimesest arvamus. Inimestest, keda ma olin pidanud intelligentseteks ja mõistlikeks inimesteks. Aga kes suutsid jahmatada nõmeduse ja kaledusega. Autor on põhjendanud seda raamatut ka vajadusega iseendast see kõik välja saada. Okei, aga miks siis kõik teised ka nii otseselt sinna paljastusse kaasata. 

Ja mind ikka veel üllatab inimeste kiidusõnade valing autorile. Näiteks lugesin mitmete arvamusi Rada7-st ja kõik olid ainult ülistavad. Siis ma jõudsingi arusaamisele, et probleem on ikkagi minus kui nii suur osa inimestest leiavad, et tegemist on uuendusliku ja viimase aja parima raamatuga. Võib-olla otsin ma igalt poolt liigset tähendust ja mingit uut tõde. 

Lisa kommentaar

